Friday, August 21, 2009

Fuglesang i rommet




Hvor ofte har du tenkt over hvilken cd, bok eller menneske du ville ha tatt med deg til en øde øy?
Jeg har vært innom tanken en gang eller åtte. Spesielt når jeg leser Larsons gale verden, av en eller annen merkelig grunn. Jeg har sjelden tenkt på hva jeg ville ha tatt med meg til verdensrommet. Det første som slår meg er noe som er kvalmedempende. Jeg har høydeskrekk, og mitt stolteste øyeblikk er når jeg våget meg til toppen i Eiffeltårnet.Vel, Christer Fuglesang er det drøyeste menneske som finnes.Han farter rundt i rommet, bokstavelig talt, og har nå bestemt seg for at han skal ta med seg Aleksander Rybak-skiva på neste tur.

Jeg skjønner at dette er en nyhetssak, for det er bemerkelsesverdig at man slipper mennesker ut på viktige oppdrag når de åpenbart hører hjemme på en lukket avdeling. Jeg tror jeg heller ville ha sittet på toppen av Eiffeltårnet en hel uke, enn å høre hele skiva til Rybak. Jeg var lei Rybak allerede når han var med på Idol, og fikk fyken av Tor Milde. På forhånd hadde han stukket frem det lille Pinocchio-oppsynet sitt på Norske Talenter, og fått fyken derfra også. Men Rybak har russerblod, og standhaftighet som en soldat. Han kaster seg ut i Grand Prix-runddansen, og går til topps. Dette bare understreker det jeg har visst og kjent i kroppen i alle år. Grand Prix er en konkurranse for de som ikke evner å vise seg frem på andre arenaer. Bortsett fra på Grensen, når de kjører Allsang-trikset.

Hva ville jeg ha tatt med meg til en øde øy, eller verdensrommet?
Musikk: Tool-Lateralus
Bok: Gabriel Garcia Marquez-Kjærlighet i Koleraens Tid eller Johan Harstad-Buzz Aldrin,hvor ble det av deg i alt mylderet?

Hva ville jeg ikke ha tatt med meg?
Musikk: Aleksander Rybak-Fairytale
Bok: Suksesshistorien Aleksander Rybak

Hvis oppholdet skulle ha vart mer enn en uke, så må jeg selvfølgelig revurdere hva jeg ville tatt med.

2 comments:

C said...

Haha :)
Selv om jeg ikke deler din voldsomme antipati hverken mot Rybak eller GP må jeg vel si at jeg kunne tenke meg bedre ting å ta med i rommet, ja. Strikketøy, for eksempel! ;)

abraxas242 said...

Jeg tror du lever et skjermet liv der borte i Finland. Rybakk er overalt, hele tiden. Det er ikke mulig for et forstandig menneske og ikke ha antipati.

GP-stort show med ræva låter og spray-tan-gone-bad deltakere? Jeg gremmes.