Sunday, August 2, 2009

Forgive me father, for I have sinned


Det er søndag. Jeg ser på verden gjennom sløve øyne og prøver å få noe til å fange interessen min. Jeg trengte ikke mer enn å klikke meg inn på aftenposten.no, før overskriften "Kvinner har makten blant nettsjekkere" skriker mot meg. Deretter leser jeg den fantastiske brødteksten som sier at kvinner blir innbilske av all oppmerksomheten de får på internettet.

Teit artikkel

Først lurer jeg jo på om denne navnløse samlivsterapauten egentlig har tilbrakt noe særlig tid på et community eller om det er tåkete synsing. For det andre lurer jeg på hvorfor de gidder å skrive en artikkel som angivelig skal handle om den såkalte "makten" kvinner har på internett, når artikkelen i bunn og grunn handler om at kvinner må være forsiktige på sjekkesteder, fordi det kan tenkes at de ramler borti en fyr som er mer attraktiv enn dem selv, og som slettes ikke er ute etter noe langvarig.
Det irriterer meg grensesløst at de legger på en sånn overskrift, om kvinnens makt, for deretter gjøre henne til et lite svakt objekt som ikke evner å se "farene" som lurer bak enhver henvendelse eller møte. Hvor er stemmen til kvinnene som tar sin egne valg,og som har sin egen agenda med å opprette en profil på et community? Jeg synes også det er helt utrolig at de evner å skrive at det er uheldig for kvinnen at hun bare har det som kommer i innboksen hennes å velge i, mens mannen har hele sjekkestedet? Jeg visste ikke at det var ulovlig for kvinner å ta initativ, og muligens surfe rundt på et sjekkested for å se om det er noe _vi_ kunne ha tenkt oss å sette puselankene i. Ærlig talt. Dette er noe av det mest naive jeg har lest på lenge.

Og så må vi snakke litt om denne innbilskheten. Jeg blir sjelden veldig innbilsk av å lese fjorten mail fra afrikanere som vil gifte seg, fra treningsstudiobiffer som ikke behersker sitt eget språk, eller veike karfolk som vil på fjelltur, og kanskje ta et rødvinsglass. 99 % av henvendelsene kommer fra menn, som er så tilbakestående, at de neppe ville ha greid å ha en samtale med hverken meg, eller noen av mine venninner, i mer enn et kvarter. Ikke for at vi er så ekstraordinære, men fordi innholdet i mailboksen ikke nødvendigvis er indrefilet.

-og se rundt dere, ser dere ikke mange par hvor det er ganske tydelig hvem som er den mest attraktive parten av forholdet? Jeg har ofte hørt kommentarer som tilsier at _han_ kanskje har litt vel mye flaks med kapring av partner ;)

God søndag!

No comments: