Thursday, February 22, 2007

Terror på 31-bussen


Jeg er overhodet ikke spesielt begeistret for kollektiv transport. Det vil si, jeg er begeistret for tiltaket, men jeg hater å benytte meg av det. Jeg benytter meg grådig av tiltaket, og ber alltid en stille bønn for meg selv om at jeg skal få sitte i fred. Men jeg har likevel innfunnet meg med at f.eks 31-bussen ikke eksisterer bare for meg. Jeg har slått meg til ro med det på min måte. Jeg overser hysteriske barnevogndamer, menn med snørr på jakkeermet og det som verre er. Men i går kveld toppet det seg for meg. Jeg spankulerte inn på en nærmest folketom buss i 22-tida, og tenkte at dette blir tilnærmet smertefritt. Lite visste jeg om at det stod en kontaktsøkende og desperat slovener (min antakelse, only God knows)på Nationalteateret og ventet på Grorudbussen. Mannen kommer inn, går frem og tilbake i den folketomme bussen, ser seg ut et offer, og dumper ned ved siden av meg. Jeg merker meg at han sitter og stirrer på meg, og ser litt spørrende på ham. Mannen begynner å snakke. Han lurer på om det er ok at han sitter ved siden av meg. Jeg sier som sant er at jeg foretrekker å sitte alene siden bussen har mer enn nok av folketomme seter. Mannen repliserer: Du liker ikke mennesker, du! Jeg gir ham rett i det og påpeker samtidig at jeg liker enda mindre å bli kjent med nye mennesker på bussen. Jeg ber ham pent om å flytte seg til et annet sete. Dette vil ikke mannen, og sier samtidig: hva hvis jeg trenger å snakke med noen? Jeg svarer at jeg neppe er riktig person å henvende seg til. Så sier han: ok, jeg skal bare sitte her og være stille. Så sitter vi i stillhet til Brugata. Mannen ser surt på meg og flytter seg til et annet sete. Han tar opp et par briller, og sitter og kikker på meg over brilleglassene sine. Jeg sitter og tenker for meg selv at enten a) jeg er med på skjult kamera,eller b)mannen har rømt fra en institusjon og det er bare et spørsmål om tid før jeg blir overfalt. Gudskjelov skjedde det ikke mer, men jeg vil påstå at jeg satt som på nåler helt frem til Carl Berner. Og jeg lurer inderlig på hva som foregikk oppe i hodet på dette vesen.
Om noen få timer skal jeg ta en tur med 31-bussen igjen. Denne gang med saks i lommen. Kanskje.

4 comments:

Baetylos said...

Jeg er sikker på at de verste skakkjørte hypofysene tar bussen.

Anniken said...

Skummelt! Vi tok flyet med det som nesten helt sikkert var en terrorist. Han ødela litt ved å spørre om fyr, men før det så var han dritskummel!

Baetylos said...

Her rett før helgen var det en dritings, godt voksen og skitten mann som skrek ukvemsord til alle i bussen, sånn av typen: "faen du var stygg!".
Det endte med at han satte seg på fanget til ei dame og prøvde å klå på puppene før han ble tuppet ut på første og beste holdeplass.

Kjør kollektivt sier politikerne. Det er flott det hvis du har lyst til å bli antastet.

Frk. Svare said...

Kollektivt er farlig!