Monday, December 18, 2006

Kjønnstest?Sorry, you failed!

I disse eksamenstider har man vel titt og ofte fundert over om ens prestasjoner er gode nok til å få en fin bokstav på vitnemålet. Andre ganger kan man lure på om man presterer på alle andre plan her i livet. For de aller fleste av oss, så finnes det iallefall èn test som vi ikke behøver å bekymre oss nevneverdig over. Er jeg mann eller kvinne? De fleste av oss vet svaret på dette. Noen er kanskje litt i tvil om de er rett kjønn, men likevel. Saken kan uansett komme i et helt nytt lys hvis du er friidrettsutøver. Og spesielt hvis du løper over gjennomsnittet kjapt på 800 meter, og noen legger inn enn protest. Det spiller heller ingen rolle om du har tatt en kjønnstest tidligere og bestått. Hurra, du er det kjønnet du utgir deg for å være.Flaks for deg at du ikke er noe annet enn det du i utgangspunktet trodde.



For det første så lurer jeg på hvordan dette testes. Hvilke kriterier må oppfylles for å være enten mann eller kvinne? Svaret virker jo åpenbart, men etter å ha lest artikkelen om den indiske Santhi Soundarajan er jeg slettes ikke sikker lenger. Altså, denne kvinnen _har_ bestått en tidligere kjønnstest.Senest for ett år siden. Hva har skjedd i mellomtiden? Har hun gått hen og skaffet penis? Er det mulig å ta kjønnskifteoperasjon for deretter være i så god form at man vinner sølv i Asia-mesterskapet? Er dette et tilfelle av ett stykk forvirret kvinne som helst vil være mann, men som er så oppsatt på å vinne at hun er kvinne på friidrettsbanen og mann når hun kryper sammen i sofakroken? Eller kan dette rett og slett være så enkelt som at noen har tastet litt feil på et tastatur?
Etter å ha fulgt håndball-EM i to uker, så er jeg jo smertelig klar over at kvinnelige idrettsutøvere kan være litt mer maskuline enn oss med dårligere lungekapasitet. Hvis kjønnstest er noe som skal gjennomføres etter at noen har tatt en sølvmedalje, så er det iallefall noen av de russiske håndballjentene som kanskje har litt å frykte.Egentlig burde man jo teste de aller fleste av håndball-jentene. Det er slettes ikke sikkert at de er det kjønnet de har oppgitt.




5 comments:

Baetylos said...

I en litt fiffig drøm for en tid siden så bygde vi en flott borg av Donald-pocket og hadde det ganske trivelig helt til det rumenske turnlandslaget dukket opp. Utifra alt tullet de stelte i stand så tror jeg nok at de hadde feilet på kjønnstesten.
Kan man ha penis uten å vite om det?

Frk. Svare said...

Jeg innbiller meg at man er veldig klar over at man har penis. Jeg har fått et hint eller to om det i løpet av mine 29 år. Men hva vet vel jeg? jeg har jo ikke penis, og hele denne saken gjorde meg ganske forvirret.

Og hvor var Romania under håndball-EM? Er det damer med bart, så er de rumenske.

Baetylos said...

De tar kanskje begrepet innovertiss litt langt?

C said...

Det må være kjipest i verden å først bli kvinne for deretter å bli korrigert til mann i en slik test. Det sier noe om størrelsen på utstyret, for å si det slik. På den andre siden slipper man kanskje å bekymre seg nevneverdig for den relativt fraværende BH-størrelsen.

Jeg håper jeg står på den testen resten av livet, egentlig.

Frk. Svare said...

Jeg håper også at du står på den testen :D