Wednesday, January 17, 2007

Jobbing mot mobbing 07!



De siste ukene har jeg fulgt med på konflikten i LO. Ingunn Yssen var ikke snauere enn at hun la hodet sitt på hoggestabben når hun skulle kvitte seg med en tyngende jobb. Likeledes satte hun søkelyset på det som hevdes å være "Norges mektigste kvinne". Gerd Liv Valla, eller antikrist om du vil, har blitt et noe tragikomisk ansikt for LO`s reklamekampanje som bærer slagordet "Jobbing mot mobbing". Mest sannsynlig har Gerd Liv Valla hatt en lederstil som passer bedre i en konsentrasjonsleir fremfor en topplederstilling i LO. Det er nå en gang sånn at man sjelden kommer seg til toppen ved å trå varsomt, ei heller kan man styre en så stor organisasjon ved å være en push-over, men èn ting man ikke bør gjøre er å behandle sine medarbeidere med så liten respekt at de føler seg mobbet og trakassert. Det jeg undrer meg mest over er hvordan hun trodde at å trakassere en medarbeider som er like sterk som seg selv skulle gå upåaktet hen. Trodde hun virkelig at hun kunne skremme Ingunn Yssen (som ble headhuntet til LO)så mye at hun bare ville si opp og aldri nevne grunnen med ett eneste lite ord?
Yssen valgte å stå frem i offentligheten med oppsigelsen sin. Noen gir henne pepper for dette og hevder at oppsigelsen er en privatsak som hører hjemme innenfor veggene på LO-bygget. Jeg er sterkt uenig. LO er en organisasjon som kjemper for arbeidernes rettigheter, og en av fanesakene dreier seg nettopp om mobbing og trakassering på arbeidsplassen. LO burde i aller høyeste grad gå foran som et godt eksempel og sette teorien sin ut i praksis. Og er det ikke bare rett og rimelig at offentligheten får vite sannheten når organisasjonen ledes av et menneske som gjør alt i sin makt for å gjøre arbeidsdagen til helvete for de hun ikke liker?
Jeg ser ingen fornuft eller rettferdighet i å skåne Valla for den hetsen hun opplever i dag. Det er velfortjent, samtidig som det lå i kortene at èn dag ville noen ta til motmæle. Dette er heller ikke første gang at noen har vært misfornøyd med oppførselen til Valla. Opptil flere mennesker har sagt opp jobben sin nettopp på grunn av hvordan hun behandler andre mennesker. Det har også kommet frem i arbeidsmiljø-undersøkelser at ansatte har et litt anstrengt forhold til henne. Det er henne det er noe galt med, ikke alle andre. Jeg kan levende se for meg Valla som lener seg over skrivebordet sitt og hveser "du skal være klar over at jeg har veldig mektige venner" når ting ikke helt går etter hennes pipe.
Jeg tar av meg hatten for Yssen og applauderer, samtidig som jeg håper at denne saken ikke blir glemt av andre ledere som føler at de kan tråkke på sine medarbeidere.
Det hevdes at å ha en jobb er et gode. Det er neppe et gode for de som har sjefer som Valla.

10 comments:

C said...

Uten å kaste meg inn i Valla-debatten, så ser jeg på litteraturlisten din at du også har lest deg gjennom The Historian. Selv om historien var øøørlitte granne tynn så er det en av de beste reisebeskrivende bøker jeg noengang har lest. Etter at Erlend får pakket stumpen sin tilbake til Norden er det helt klart utforsking av Øst-Europa som står på plakaten. :)

Jeg leser akkurat nå Smoke & Mirrors av Gaiman, for øvrig. Novellesamling som absolutt er til å anbefale. Leste ut The Labyrinth av Kate Mosse her om dagen... helt grei, men jeg begynner å bli _litt_ lei romaner om The Holy Grail :p

Frk. Svare said...

Etter å ha lest The Historian så var jeg så reisesyk at det ikke lignet grisen. Vi kom ikke noe særlig lengre enn Tallinn da :D

Forfattertips til deg: Haruki Murakami!

erceno said...

JEG ER INGEN PUSEKATT JEG HELLER! *flagge voldsomt, og finne en sjelefrende i Valla*

C said...

Erlend er i fornektelsesfasen for tiden.

Har ikke hørt om nevnte forfatter, men skal prøve å sjekke ut neste gang jeg er på flyplass og trenger lesestoff. Godt tips til deg er Gregory Maguire - Wicked. Handler om livet til The Wicked Witch of the West fra Trollmannen fra Oz, behind the scenes, liksom. Helt fabelaktig bok :)

Baetylos said...

Jeg likte forøvrig den voldsomt kreative headingen i Dagbladet:

Ingun Yppen


Det formerlig bobler over i newsdesken hos Dagbladet ;)

Frk. Svare said...

Erlend: selvfølgelig er du ingen pusekatt. Jeg er helt sikker på at du pisker medarbeiderne dine rundt!

Cecilie: Start med boka Norwegian Wood :)...skal sjekke ut tipset ditt!Bøker er fint.

Vidar: er det noen som koser seg om dagen så er det norske journalister. Nå trenger de ikke å skrive om hvem som har finest hage i Bærum!

Anniken said...

Dessuten er "Drageløperen"/"The kite runner" så bra som de skal ha det til.
Og Don DeLillos "Underworld" virker bra, selv om den har blitt ensom og forlatt på nattbordet i det siste.

Jeg vil lese bøker. Noe annet enn pensum. :(

ida said...

Cecilie: Kafka på Stranden av Murakami er fantastisk. Rett og slett fantastisk! Og Trekkoppfuglen også.

Murakami skriver om unge menn på jakt etter noe. Og gjerne om katter. Stilen er mange i historier om hverandre som på merkelig vis henger sammen. Japansk og merkelig og fint.

C said...

Ida/Hanne:
Jeg har styrt unna alle bøker av japanske forfattere etter at jeg fikk for meg å ta japansk litteraturhistorie på Blindern for tre-fire år siden. Dustefag... Jeg skrev eksamen om Arai Hakuseki, og stort mer enn det fikk jeg ikke med meg, sånn bortsett fra at det må være det kjedeligste faget jeg noengang har snust på. Det største problemet var å skille forfatternes navn fra hverandre.

NÅ virker jeg blond, nå...

Frk. Svare said...

Haha, jeg husker at du meldte deg opp i dette faget. I ettertid ble det også sagt at jeg skulle konfereres hver gang du skulle melde deg opp til fag :D

Prøv Murakami. kan tenkes at du blir positivt overrasket :)